Logo
Facebook
Twitter
Pinterest
Instagram
  •  Porady weselne   •  Jak zorganizować ślub i nie zwariować cz. 2

Jak zorganizować ślub i nie zwariować cz. 2


W pierwszej części poradnika: „Jak zorganizować wesele i nie zwariować” opisałem najważniejsze sprawy o które powinniście zadbać tuż po zaręczynach. Poruszane poprzednio zagadnienia są bardzo istotne, gdyż wpływają na najważniejszy element Waszego wesela – czyli DATĘ! Ustalenie terminu Waszego ślubu i wesela jest bardzo istotne, gdyż pisząc do poszczególnych usługodawców, pierwsze o co zapytają to: jaka jest data  planowanego przyjęcia? Dlatego w pierwszej kolejności określacie datę, a następnie dowiadujecie się czy w tym terminie wszyscy usługodawcy mają wolne. Tutaj może okazać się, że któryś z nich będzie w tym czasie zajęty i tutaj staniecie przed wyborem: rezygnujemy z tej firmy czy szukamy innej daty?

Jeżeli już podjęliście decyzję i ustaliliście datę, wybraliście styl, zarezerwowaliście salę weselną, wybraliście obsługę muzyczną, zamówiliście fotografa i kamerzystę to gratuluję! Możecie teraz chwilę odpocząć i cieszyć się, że macie za sobą już 50% przygotowań! Jednak po chwili relaksu powinniście zastanowić się nad kolejnymi etapami Waszego wesela. Zacznijcie od określenia jak będzie wyglądać ceremonia Waszego ślubu.

CEREMONIA ŚLUBU

W chwili obecnej macie kilka opcji, które oczywiście w głównej mierze zależą od tego czy jesteście osobami wierzącymi.

Tutaj macie cztery możliwości:
– ślub w USC,
– ślub w plenerze,
– ślub kościelny (konkordatowy),
– ślub humanistyczny.

ŚLUB CYWILNY

W ostatnim czasie bardzo popularne stały się śluby w plenerze – zazwyczaj jest to teren przy sali na której odbędzie się wesele. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby na miejsce Waszych zaślubin wybrać ruiny zamku, wnętrze pałacu, polana w lesie czy plaża. Tutaj ogranicza Was tylko wyobraźnia i oczywiście kierownik stanu cywilnego, który musi wyrazić na to zgodę. Koszt jaki musicie ponieść to 1000 zł + dodatkowy wystrój tego miejsca oraz ewentualne nagłośnienie i oświetlenie.

ŚLUB KOŚCIELNY

W przypadku ceremonii kościelnej nie musicie bardzo się głowić ponieważ zazwyczaj odbywa się ona w parafii do której należy Pani Młoda. Oczywiście nie jest to obligatoryjne. W przypadku gdy postanowiliście zawrzeć swój związek małżeński w miejscu bardzo oddalonym od miejsca swojego zamieszkania to taki ślub możecie zorganizować w miejscowym kościele. Jednak w tym przypadku musicie uzyskać zgodę Waszego proboszcza oraz skonsultować to z proboszczem parafii w której chcecie zawrzeć sakrament małżeństwa.

ŚLUB HUMANISTYCZNY

Ślub humanistyczny w Polsce nie niesie za sobą żadnych skutków prawnych i nie jest uznawany ani przez państwo, ani przez kościół. Mimo to, w ostatnich kilku latach coraz więcej par decyduje się na taką formę zawarcia związku małżeńskiego. Czym jest ślub humanistyczny? W skrócie jest to powiedzenie drugiej połówce: „kocham cię i chcę z Tobą zostać do końca życia”! Oczywiście para pisze osobno przysięgę małżeńską, którą później w trakcie ślubu mówi lub odczytuje. Dzięki temu można w dowolny sposób wyrazić swoją miłość drugiej osobie, bez zbędnych formalności i utartych schematów Ślub humanistyczny jest bardzo emocjonalny i jest prowadzony przez mistrza ceremonii, nazywanego także celebrantem. To wy tworzycie scenariusz i klimat jaki ma panować w tym ważnym dla Was momencie. Także, jest to ślub dla odważnych i nowoczesnych par!

DODATKOWE USŁUGI

Ok macie już określony budżet, wstępną liczbę gości, salę, obsługę muzyczną, fotografa, kamerzystę, podjęliście decyzję w jakiej formie zawrzecie związek małżeński – to teraz czas na pozostałe elementy, które są niezbędne, aby Wasz dzień był idealny!

DEKORACJE ŚLUBNE

Jeżeli na wstępie określiliście już w jakim stylu odbędzie się Wasze wesele to teraz czas, aby dobrać odpowiednie dekoracje. Tutaj jest olbrzymie pole do popisu! Macie tu ogromny wybór od kolorystyki przedmiotów i kwiatów, aż po niuanse typu projekt zaproszeń i winietek.

Na szczęście z pomocną dłonią wyjdzie do Was firma, która będzie odpowiedzialna za wykonanie dekoracji sali i miejsca zawarcia ślubu. Pomogą Wam w doborze odpowiednich kompozycji kwiatowych, określeniu koloru przewodniego oraz wskażą najnowsze trendy.

Pamiętaj, że część dekoracji możecie wykonać samodzielnie. Jeżeli posiadacie zdolności manualne, pomysł i przede wszystkim czas – to możesz w ten sposób po pierwsze: stworzyć bardzo indywidualny charakter Waszego wesela, a po drugie mocno zaoszczędzić!

ZAPROSZENIA I WINIETKI

Macie do wyboru szereg różnego rodzaju rozwiązań: od gotowych projektów w sklepach online, aż po ręcznie robione małe arcydzieła. Jeżeli macie zdolności artystyczne możecie samodzielnie je wykonać. Będziecie mieć wtedy pewność ich unikalności. Jednak przy bardzo dużej ilości gości będzie to zajęcie bardzo czasochłonne. W ostatnim czasie powstało bardzo dużo małych firm specjalizujących się tylko i wyłącznie w tworzeniu zaproszeń – warto więc poszukać inspiracji w internecie.

DEKORACJA ŚWIATŁEM

Większość par nie bierze pod uwagę bardzo ważnego elementu ich wesela – czyli ŚWIATŁA. Światło jest bardzo istotne ponieważ tworzy klimat, dzięki któremu fotografowie i kamerzyści malują swoje prace. Ponadto światło gra bardzo ważną rolę w nocy. Niejednokrotnie oglądacie swoje sale za dnia, gdzie  przez okna wpada piękne światło. Jednak w nocy, gdy sala oświetlona jest przez żyrandole, które nadają często nieciekawą poświatę – traci ona swój urok. Często widzicie w internecie piękne kolorowe zdjęcia z wesel. Czy zastanawialiście się kiedykolwiek skąd bierze się ten efekt? Może ze świateł zespołu/dj’a, czy może oświetlenia sufitu. Prawda jest taka, iż te najbardziej spektakularne zdjęcia powstały dzięki dekoracji światłem oraz urządzenium  o nazwie: „ruchome głowy”. Poprzez oświetlenie ścian i okien sala zmienia diametralnie swój charakter. Światło przenika na całą salę tworząc niesamowity efekt. Dzięki zastosowaniu długiego czasu naświetlania, fotografowie tworzą niesamowite kolarze, które zapierają dech w piersiach. Musicie się liczyć z tym, że jeśli na Waszej sali nie będzie odpowiednich źródeł światła to reportaż wykonany przez fotografa nie będzie tak spektakularny jak np. na jego zdjęciach pokazowych. Dlatego warto skonsultować z nim jakiego efektu możecie się spodziewać na Waszej sali. Z doświadczenia wiem, iż to właśnie fotografowie najbardziej cieszą się z dekoracji światłem z uwagi na to, iż będą mogli przygotować bardzo ciekawy i różnorodny materiał.

SAMOCHÓD ŚLUBNY

Przy wyborze samochodu do ślubu opcji jest mnóstwo. Od tych najprostszych – czyli samochód rodziców, znajomych lub kogoś z rodziny, do wszelakich firm które oferują wynajem różnego typu aut. Oferta firm wypożyczających samochody do ślubu jest bardzo szeroka. Możecie wybierać pomiędzy samochodami zabytkowymi, replikami, nowoczesnymi limuzynami a nawet autami sportowymi. Na targach ślubnych widziałem corvety, mustangi GT, Ferrari, Jaguary, czy nawet małe fiaty! Dla ekologicznych i nowoczesnych par dostępna jest również TESLA. Oczywiście jeżeli odległość pomiędzy domem-koścołem-salą weselną jest niewielka zawsze możecie pomyśleć o bryczce.

FOTOBUDKA

W ostatnich latach foto budka jest najpopularniejszą atrakcją weselną Dlatego producenci i usługodawcy rozwinęli ten produkt nie tylko o fotolustro, które zdecydowanie jest ładniejsze i ciekawsze, ale nawet o fotobusa. Stylowy „ogórek” może zaparkować przed salą i dodatkowo uatrakcyjnić Wasz dzień. Plusem fotobudki jest możliwość otrzymania spontanicznej pamiątki z udziałem Waszych gości. Jednak fotobudka absorbuje dużą uwagę gości i w tym czasie są mniej chętni do zabawy na parkiecie. Dlatego bardzo uważnie rozważ o której godzinie foto budka rozpocznie swoją działalność i przez ile godzin. Tańszą i równie ciekawą alternatywą dla fotobudki jest aparat INSTAX. Dzięki niemu Twoi goście muszą włożyć trochę więcej twórczości w zrobieniu zdjęcia. Ponadto, część wykonanych zdjęć jest dla nich pamiątką z tego dnia.

NAPISY OZDOBNE

Kilka lat temu wielką furorę zrobiły świecące napisy LOVE. Po chwili na rynku pojawiły się wszelkiego typu odmiany takie jak: MR & MR’s, MIŁOŚĆ, DANCE itp. Branże weselną dosłownie zalały różnorodne style napisów i rynek powoli się przesycił. Wiele firm wycofuje napisy ze swojej oferty z uwagi na małą opłacalność, gdyż duża część sal posiada na swoim wyposażeniu taką atrakcję. W ostatnim czasie na rynku pojawiło się wiele  ciekawych napisów w stylu rustykalnym oraz boho.

BARMAN

Usługa barmańska jest świetnym rozwiązaniem, gdy na weselu jest dużo kobiet i osób które nie piją alkoholu. Kolorowe drinki robią furorę nawet wśród panów i zazwyczaj przy barze ustawia się długa kolejka. Wynajęcie barmana jest dosyć kosztowne z uwagi na samą cenę alkoholu, który będzie wykorzystywany do tworzenia drinków. Dlatego można oszczędzić na samej wódce weselnej, której na pewno będziemy w tym przypadku mniej potrzebować. Ponadto, drinki podane w ładnym szkle świetnie prezentują się w reportażu weselnym. Jeżeli chcecie jeszcze bardziej zaoszczędzić  – możecie sami barmanowi dostarczyć zakupiony przez Was alkohol i napoje. Musicie wtedy polować na promocje whisky, ginów i likierów – to sprawi, że w Waszej kieszeni może zostać nawet kilkaset złotych.

CANDY BAR

Słodki stół to raj dla łasuchów! Kolorowe desery, kremy brulee, przepyszne torciki, mnóstwo czekolady i pełno radości. Ten kącik potrafi zawrócić w głowie niejednej osobie! Na jednym z moich wesel Candy bar był w formie pączków wywieszonych na specjalnej ściance. Także widzicie ile jest możliwości aby zachwycić Waszych gości!

ZIMNE OGNIE

Fotograficzna sesja nocna z użyciem zimnych ogni to bardzo ciekawy sposób na uatrakcyjnienie reportażu ślubnego. Ponadto, każdy z gości poczuje się jak dziecko i chętnie weźmie w niej udział. Przy wyborze dobrego fotografa możecie liczyć na nieziemskie ujęcia! UWAGA – ze względów bezpieczeństwa zimnych ogni używaj tylko na zewnątrz budynku. Niestety byłem świadkiem kilku mniejszych i większych pożarów będących wypadkową nadmiaru alkoholu i ognia wśród łatwopalnych dekoracji! Myślę, że nie chcecie mieć takich atrakcji na swoim weselu. Ponadto, w takim przypadku to Wy ponosicie odpowiedzialność za powstałe szkody.

WEDDING PLANNER

Wynajęcie konsultantki ślubnej w naszym kraju to wciąż jest ekstrawagancja! Myślę, że wynika to z faktu, iż większość przyszłych pań młodych ma swoją wizję wesela i żadna obca kobieta nie będzie jej się wtrącać! Ponadto, ta usługa wydaje się parom bardzo kosztowna i niepotrzebna. Jednak wszystko zależy od tego co potrzebujecie na Wasz ślub wesele i jaką pracę musi wykonać konsultantka. Jeżeli powierzacie jej organizację całego wesela, tj.: wyszukania wszystkich podwykonawców, dobrania dekoracji i pełnej koordynacji to z wiadomych względów koszt będzie większy. Jednak musicie wiedzieć, że konsultantki współpracują z dużą grupą firm i mogą zaproponować Wam niższe ceny za poszczególne usługi. Dlatego koszt organizacji całego wesela może być zbliżony do tego, gdzie sami wszystko załatwiacie. Przy wyborze wedding plannerki napewno oszczędzacie czas i nerwy. Jest to świetna alternatywa dla par które muszą zorganizować ślub na odległość. Dlatego dużą grupą odbiorców usług konsultantów ślubnych są pary pracujące za granicą.

W powyższym artykule zawarłem najważniejsze kwestie związane z organizacją ślubu i wesela. Wszystkie zagadnienia omówiłem bardzo ogólnie. Każdy z podpunktów mojego poradnika będę systematycznie pogłębiał. Także zapraszam do obserwowania mojego bloga. Czekam na Wasze komentarze i sugestie – może czegoś zabrakło, albo coś jest dla Was niezrozumiałe. 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Optimized with PageSpeed Ninja